MárkusZínház Éjszakája

433

Kedves Mélyen Tisztelt Árnyjátékos, Múzeum-látogató Publikum!

Nagy örömmel hívunk Bennőtöket 2021. Június 26-án este 19 órától, a Múzeumok éjszakáján egy igazi különleges indiai bábmúzeumba, árnybáb készítő workshopra, sötétedés után fény-árnyfestésre Pécs belvárosába, a Márkus Színbe!

KERALA, a tradicionális indiai templomi árnyjáték, a TOLPAVAKOOTHU központja. Innen érkezik a kiállításra Ramachandran Pulavar gyűjteménye is, melynek bábjai a KARAKULIT Fesztivál óta a MárkusZínház társulatának tagjai.

A tol-pava-koothu összetett szó, jelentése: bőr-báb-játék, egy tradicionális, rituális művészeti forma, amit Bhadrakali istennő templomában játszanak éjszakánként. A bábok apró jeleneteken keresztül mesélnek az indiai mitológia világából…

Ezen az éjszakán bepillanthattok a tradícionális keralai bábjáték kulisszái mögé, megcsodálhatjátok a 40-190 éves bábokat, elkészíthetitek ti is saját árnybábotokat, kipróbálhatjátok a kókuszmécsesek varázslatos árnyvilágát, s közben megismerhetitek a tradícionális indiai zenét, mely a Tolpavakoothu játékot kíséri.

A belépés ingyenes!
Amennyiben támogatnád további gyűjtőmunkánk, workshopunkat, az erre kijelölt kis dobozkánál megteheted. Köszönjük.

Várunk Bennőtöket Sok Szeretettel!

a MárkusZínház társulata

Fontos információ:
A bábkészítő workshop és a fény-árny festés szabadtéren, a kis amfiteátrumunkban lesz, míg a Tholpavakoothu kiállításunk létszámkorlátozással, maszkban látogatható majd!

A 2021-es kiállítási anyag, melyet a Múzeumok Éjszakáján mutatunk be, egy különleges, tradícionális 12 generáción átívelő, ma is aktívan működő családi bábszínház gyűjteményéből való, melyet 2017-ben, a Karakulit Árny-Játék Fesztivál és Kiállítás rendezvényünkön részben már láthatott a közönség. A kiállításon felül Ramayana történetét is elhozták számunkra, így most innen szemezgethettek:

Krishnan Kutty Ramachandra Pulavar családja 12 generációóra visszamenőleg őrzője és követője egy ősi hagyománynak. Családi tradícióként örökíti át az indiai Kerala állam egyedülálló templomi árnyjátékát a Tholpava koothu-t.
Az árnyjáték a tamil eposz, a Kamba Ramayana-ból kiválasztott verseire épül. Az előadások tamil nyelven, szólalnak meg nagyszámú szankszkrit és malayalam szóhasználattal. A bábokat szarvasbőrből készítik, a vásznat kókuszolaj mécsesekkel világítják meg. Az előadás különös zenei kísérete dobokkal, cintányérokkal és dudasípokkal szólal meg.
A tholpavakoothu előadásai a Baghawati templomok mellé épített speciális színházi épületben, a koothu madamokban zajlanak januártól májusig terjedő időszakban Az előadások este 10 körül kezdődnek és pirkadatig tartanak.
Míg az átlag közönség számára egyszerű szórakozást jelentenek ezek az előadások, addig a hívek vallási áldozatnak tekintik. Felajánlásokat tesznek a történet bizonyos epizódjainál, hogy a bábos imádkozzon értük, a jólétért, aratásért, a gazdagságért, jó házasságért…
1. rész
A Tolpava Koothu (bőr-báb-játék) előkelő helyet foglal el Kerala ősi művészeti formái között. Alkalomszerűen, rituális istentisztelet keretében mutatják be Bhagavati (istennő) templomaiban Palakkadban és a szomszédos vidékeken. A Tolpava Koothu témája mindenkor a Rámájana története. Az előadást az erre a célra épített és a templomokhoz tartozó úgynevezett Koothu madam színházban adják elő. A különböző karakterű bábokat finom bőrből vágják ki a megfelelő formára és méretre, amelynek az árnyékát vetítik egy fehér vászonra.
A Pava Koothu általában az éves utsava fesztiválon a bhagavati templomokban bemutatott játék. Úgy tartják, hogy az istennő egészen a kezdettől a végéig figyeli az előadást, ami örömmel tölti majd el. Ez a hiedelem egy legendán alapszik, amely a mai napig tartja magát a Pava Koothu-előadók és rajongóik körében.
Réges-régen élt egy Darika nevű asura (démon), aki még az istenekre is veszedelmet jelentett, és elviselhetetlen fenyegetettségben tartotta a rishit (látnok, költő, bölcs) és az embereket. Hogy elpusztítsák ezt az asurát, a haragos Lord Síva a nyakára tekeredő Kala Kooda-ból megteremti az istennőt, akit Bhadrakalinak (a bhagavati tüzes, heves formája) nevez. Bhadrakali hosszú csatában végül megölte Darikát. Történt azonban, hogy amíg Bhadrakali küzdelme folyt, Ráma legyőzte és megölte Rávanát (az ősi hindu eposz antagonistája, a Lanka szigeterőd démon királya). Ily módon Bhadrakali nem lehetett szemtanúja Ráma Rávana felett aratott győzelmének, amiért igen elszomorodott. Azért választották a Rámájana történetét a Tolpava Koothu számára, hogy ezzel Bhadrakalit engeszteljék. A Tolpava Koothu előadói általában a Vellalachetti, Nair és Ganaka kasztokból kerülnek ki.
Amint már említettük, a Tolpava Koothu témája a Rámájana története, amely felöleli Sri Ráma életét születésétől a koronázásáig. Huszonegy részen keresztül mutatják be huszonegy napon át…

2. rész:
A színpad
A bábelőadások számára állandó színházak épültek különféle templomok részeként. Ezeket Koothu madamnak nevezik és olyannyira pozícionáltak, hogy pontosan a templom istennője felé néznek, akinek, úgy tartják, jelen kell lennie, hogy tanúja legyen az előadásnak. Ez az építmény magasan a padlószint fölé emelkedik, három oldalán takarás, felette fedés található. Kavalappara Aryan Kavu Templomában, ami híres a Tolpava Koothu előadásairól, a színpad 11,43 m hosszú, 3,81 m széles és 1,53 m magas.
Összesen 63 Koothu madam található Palghatban és környékén, de efféle színházak léteztek korábban több mint száz templomban is. A színpad elülső részét elfüggönyözik egy fehér anyaggal, az Ayapudavaval. Ennek a függönynek az alsó felét fekete anyaggal borítják, a Patala, vagy más néven a másvilág reprezentálására, míg a fehér rész a földet és a mennyet jelképezi. A függöny mögé némi távolságban egy hosszú és keskeny fa deszkát rögzítenek 1,30 m magasságban. Ez a deszka a színpad teljes szélességét jelenti. Az árnyjátékhoz szükséges lámpákat is erre a deszkára helyezik, ezeknek a neve Vilakkumadam.

Gyertek, utazzatok velünk, és ismerjétek meg a Tolpavakoothu játék rejtelmeit az eseményt megelőző két hétben!